Tjeders whisky

Bara whisky

Hur svårt ska det vara att leverera ett paket?

| Inga kommentarer

Det här med paket som ska levereras, från utlandet eller inom rikets gränser. Varför, varför, varför fungerar det så dåligt?

UPS, DHL, Postnord och allt vad de heter som kör ut paket till oss entusiaster baserar sina system på följande:

  1. Skriv in adress som det hela ska levereras till, men ha för all del ingen box där den som beställer kan skriva in sin portkod.
  2. Ha heller ingen box där du kan skriva in din mejladress eller ditt mobilnummer.
  3. Meddela aldrig någonsin någon person att ett paket kommer att komma det eller det datumet.
  4. Försök aldrig någonsin leverera ett paket efter klockan fem.
  5. Om mottagaren inte likt Saida har känt av att ett paket är i faggorna och därför inte finns på plats när paketet dyker upp är det mottagarens problem.
  6. Acceptera inte att den adress du skriver in som leveransadress är något annat än adress du är skriven på (Gud förbjude att du istället tar emot ett paket på jobbet, där en eller annan spenderar sin tid mellan nio och fem).

Till detta kan läggas, för några men inte alla av speditionsföretagen: 7) lämna gärna direkt en lapp i lådan där det står ungefär ”vi var här och sökte dig men ingen var hemma” helt utan att ens ha med paketet. Hur många gånger har inte detta hänt, att jag är hemma, kollar posten, och där ligger en sådan lapp? Eh, nä, ni har inte sökt mig, ni ringde inte ens på dörren, jag satt fem meter ifrån den och jobbade i vardagsrummet.

Jag vet inte mycket om speditionsbranschen – inget alls faktiskt – men är det verkligen rocket science att få paket fram till kund? Är månne problemet detta: de som levererar paket jobbar åt företaget du beställde dina grejer ifrån, inte åt dig? Företaget du beställde grejer från, å sin sida, har gjort sitt jobb när de packade varorna och lämnade över det till speditionsfirman. När det hela har kommit till att faktiskt få fram ett paket till kund är det ingen som jobbar åt kunden längre.

Såhär enkelt går det sällan eller aldrig till.

Såhär enkelt går det sällan eller aldrig till.

Det är egentligen inte, för mig, en fråga om att jag måste få paketet snabbt, även om jag vet att det är här skon klämmer för många andra. I nio fall av tio kommer de där grejerna ändå stå ett tag innan de öppnas. Det som irriterar är istället att ett paket ska köras runt halva Sverige arton gånger och lämna ett gigantiskt koldioxidavtryck, alltmedan speditionsfirman får jobba en massa extra timmar i onödan, samtidigt som jag som kund får maximalt usel service. Alla blir missnöjda och miljön tar skada.

Om jag själv bedrev speditionsverksamhet skulle mitt system istället införliva de här uppenbarligen helt revolutionära perspektiven:

  1. Låt kunden fylla i två olika adresser som paketet kunde levereras till, och en klocka där man klickar i dygnets timmar så att leverans om den sker 9–17 ska ske på adress A, om innan eller efter på adress B.
  2. Låt personalen på speditionsfirman göra vansinnigt mycket fler leveranser kvällstid, när folk är hemma.
  3. Den som beställt ett paket får ett mejl och ett mess dagen innan leverans ska ske.

Som sagt: är det rocket science? Hur svårt ska det vara att leverera ett paket?


Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *.